Deltävling för SM i Ekonomi

SM i Ekonomi är en årligt återkommande lagtävling i ekonomi samt en konferens om framtid och karriär, instiftad av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.). Varje högskola och universitet som undervisar i ekonomi har rätt att delta med ett lag bestående av tre studenter för att göra upp om titeln svenska mästare i ekonomi. Lokala uttagningstävlingar hålls under mars månad. I samband med tävlingen arrangeras en konferens, om karriär och framtid, för Sveriges alla ekonomstudenter. År 2024 hålls finalen och konferensen på Högskolan i Halmstad.

Den nationella antagningen består av två omgångar. Första består av en grupptentamen och den andra är en sammansättning av 20 frågor som besvaras inför publik. Såväl frågorna som grupptentamen är kopplade till ämnet ekonomi och dess olika inriktningar.

För att delta krävs studieintyg som skickas in i samband med att man anmäler sig till tävlingen, på så sätt räcker det med giltigt ID under helgen. Man får inte ha läst mer än 210 högskolepoäng vid deltävlingstillfället på lokalt plan för att få delta i SM i Ekonomi.

Här kan ni titta på exempel på tidigare års tentamensfrågor.

För frågor kring SM i Ekonomi, kontakta vår utbildningsansvarig.

IMF-Föreningen
Org. nummer: 878001-4372